
"Door te zoeken naar grenzen en talenten halen we het beste uit de leerling."
Op De Grondtoon organiseren we het onderwijs anders, leerdoelgericht, om een belangrijke reden. In de ontwikkeling doorlopen kinderen in grote lijnen dezelfde fases. Het verschil voor elk kind kun je maken met het tempo, moment en de manier van leren. De volgende stap in de ontwikkeling is nooit voor ieder kind gelijk. Zeker bij onze jonge kinderen zie je dat steeds terugkomen. Denk maar eens aan het moment dat een kind leert lopen en praten, dat is bij iedereen anders. Toch moeten leerkrachten het onderwijs tegelijk organiseren voor een hele groep kinderen van dezelfde leeftijd. Wij kijken naar de ontwikkeling van ieder kind en gaan daarbij uit van de persoonlijke ontwikkeling ten opzichte van de leerdoelen. Dankzij de moderne middelen kunnen we de kinderen clusteren op het niveau en de leerdoelen die op dat moment relevant zijn voor de ontwikkeling.
De basisgroep van een kind noemen wij de stamgroep met daarin kinderen van verschillende leeftijden en niveaus. De verdeling van de stamgroepen is jaargroep 1/2/3, 4/5/6 en 6/7/8. Dit doen we bewust, wij gaan uit van de verschillen in ontwikkeling van ieder kind. Het zit het dichtst bij de natuurlijke situatie die het kind gewend is in bijvoorbeeld het gezin, de maatschappij en het spelen op straat. In de stamgroep ervaart uw kind om de jongste, middelste en oudste in de groep te zijn. Daarbij leert het om geholpen te worden en zelf te helpen, met kinderen van een andere leeftijd. Uw kind ziet duidelijk welke ontwikkeling het zelf heeft doorgemaakt en wat het allemaal geleerd heeft. De verschillen die ze zien in de sociale en emotionele ontwikkeling draagt bij aan het zelfvertrouwen en de persoonlijke vorming.
Wij vinden het belangrijk dat een kind leert door veel te ervaren en te ontdekken. Het is binnen onze organisatie van het onderwijs eenvoudig voor kinderen van alle leeftijden om elkaar te ontmoeten, samen te ontdekken en van elkaar te leren.
Interactieve lessen zorgen voor meer betrokkenheid en actieve leerlingen. De les is op die manier voor iedereen waardevol.
We besteden in de bovenbouw extra aandacht aan het 'wijs' omgaan met sociale media.
In verschillende lessen en vakgebieden besteden wij aandacht aan digitale geletterdheid. Deze vaardigheden zijn nodig om goed te functioneren in de maatschappij.
Onze HBG-specialist organiseert projecten voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben
Adaptief leren zorgt ervoor dat de stof past bij de ontwikkeling van ieder kind. Er wordt bewust gekozen voor digitaal of analoog oefenmateriaal.
"Door te zoeken naar grenzen en talenten halen we het beste uit de leerling."
Wij werken met de jaargroepen 1, 2 en 3 op een unieke manier samen in de bouw Jonge Kind. Wij geloven dat jonge kinderen gebaat zijn bij het zoveel mogelijk spelend ontwikkelen en ontdekkend leren. Iets wat kinderen tot 6 á 7 jaar echt nodig hebben. Deze specifieke ontwikkeling staat centraal in onze bouw Jonge Kind, waarin de kinderen van de jaargroepen 1, 2 en 3 onderwijs krijgen. Ook nieuwe jonge kinderen die gedurende het jaar instromen vinden hier hun plekje. Dankzij de bouw Jonge Kind is er meer tijd en ruimte om jezelf spelend te ontwikkelen. Onze leerkrachten zijn gespecialiseerd in het onderwijs aan jonge kinderen. Er is veel kennis over de ontwikkeling, hierdoor is het mogelijk om de juiste stappen te zetten.
We hebben een overzichtelijk aanbod van leerdoelen, waarbij we alle kinderen stimuleren om mee te doen. Om de ontwikkeling te volgen gebruiken wij MijnLeerlijn. De doelen zullen niet voor de hele groep/het hele niveau passend zijn op het moment van aanbod. Dit komt door de verschillen in ontwikkelingsniveau en interesse. Dat geeft niet, jonge kinderen ontwikkelen zich met sprongen. Onderzoek wijst uit dat jonge kinderen beter presteren als ze hun eigen prioriteiten kunnen volgen. Met de aankleding van de leeromgeving prikkelen wij de kinderen. Binnen de lesthema’s komen motorische ontwikkeling, beginnende geletterdheid en -gecijferdheid uitgebreid aan de orde. In jaargroep 3 verschuift het spelend leren steeds meer naar het ‘schools’ leren. We blijven daarbij goed kijken naar de balans tussen spelen en leren. Het moet passend blijven voor ieder kind. Richting het einde van het 3e leerjaar bereiden we de kinderen voor op de overstap naar niveau 4 zodat deze vloeiend verloopt.
Vanaf jaargroep 4 zijn de leerkrachten specialist op een bepaald vak-of deelgebied. Zij geven voor dit vak of specialisme de lessen aan de kinderen van niveau 4 t/m 8 en soms 9. Tijdens de les krijgt ieder kind de kans om het beste uit zichzelf te halen. Wij vinden het belangrijk dat een kind leert om zelfstandig te werken. Daar is veel ruimte voor in ons onderwijs. Kinderen bedenken op zo’n moment zelf wat ze kunnen doen, zonder directe hulp van de leerkracht. Daarnaast leren ze te overleggen met en hulp vragen aan medeleerlingen, verantwoordelijkheid te nemen, zelf keuzes te maken en weerbaarder te worden.
We hebben een overzichtelijk aanbod van leerdoelen, waarbij we alle kinderen stimuleren om mee te doen. Om de ontwikkeling te volgen gebruiken wij MijnLeerlijn. De doelen zullen niet voor de hele groep/het hele niveau passend zijn op het moment van aanbod. Dit komt door de verschillen in ontwikkelingsniveau en interesse. Dat geeft niet, jonge kinderen ontwikkelen zich met sprongen. Onderzoek wijst uit dat jonge kinderen beter presteren als ze hun eigen prioriteiten kunnen volgen. Met de aankleding van de leeromgeving prikkelen wij de kinderen. Binnen de lesthema’s komen motorische ontwikkeling, beginnende geletterdheid en -gecijferdheid uitgebreid aan de orde. In jaargroep 3 verschuift het spelend leren steeds meer naar het ‘schools’ leren. We blijven daarbij goed kijken naar de balans tussen spelen en leren. Het moet passend blijven voor ieder kind. Richting het einde van het 3e leerjaar bereiden we de kinderen voor op de overstap naar niveau 4 zodat deze vloeiend verloopt.
Samen voor alle kinderen! Betrokkenheid en participatie van ouders is belangrijk en waardevol voor ieder kind.
Bij talenten denken wij verder dan talent voor voetballen, tekenen of zingen. Wij werken aan talenten voor later, zoals samenwerken, organiseren, probleemoplossend denken en zorgzaam zijn. Met onze talentlessen brengen wij deze talenten, samen met andere leergebieden, onder de aandacht. Naast een (verplicht) aanbod voor de jongere kinderen gaan de kinderen in de bouw Het schoolkind steeds meer zelf kiezen. Alle talentlessen koppelen wij aan talenten die door het volgen van deze lessen (verder) ontwikkeld en herkend kunnen worden.
Kinderen met TAAL-talent zijn goed met woorden. Ze lezen graag, hebben een grote woordenschat en pikken snel nieuwe woorden op. Daarnaast zijn ze sterk in bijvoorbeeld het schrijven van verhalen of het voeren van een debat. Ze kunnen goed argumenteren en formuleren. Naast praten, kunnen ze ook goed luisteren.
Het verbaast vast niet dat ze goed zijn met rekenen. Maar bij dit talent komt meer kijken dan alleen met getallen bezig zijn. Ze zijn goed in het leggen van verbanden (oorzaak-gevolg) en kunnen goed ordenen. Daarnaast zijn ze sterk in het logisch redeneren, kritisch denken en analyseren en werken ze gestructureerd.
Het gaat bij BEELD-talent ook om het ruimtelijk inzicht. Ze denken vaak in beelden en hebben oog voor de kleuren en vormen in hun omgeving. Ze zijn sterk in het creëren, het beeldend vormgeven. Ze zijn vaak aan het schetsen of krabbelen als ze wat tijd over hebben. Vaak hebben ze al direct een plaatje of ontwerp in hun hoofd.
Deze kinderen zijn erg sociaal. Ze houden ervan om onder de mensen te zijn en hebben een groot inlevingsvermogen. Ze werken graag samen en helpen anderen waar ze kunnen. Deze kinderen zijn gevoelig voor de sfeer in de groep en voelen haarfijn aan wanneer er iets aan de hand is.
Dit heeft alles te maken met bewegen en het gebruik van je eigen lichaam. Deze kinderen zijn de actieve sporters, maar ook de dansers. Ze hebben een groot lichaamsbesef en maken gebruik van hun lichaam bij het praten door middel van gebaren en mimiek. Fijne motoriek is vaak sterk ontwikkeld, waardoor deze kinderen ook graag knutselen.
Deze kinderen pikken nieuwe liedjes razendsnel op, maar luisteren ook graag naar muziek. Vaak spelen ze een muziekinstrument en hebben ze een goed gevoel voor ritme. Sommige kinderen maken zelfs hun eigen liedjes.
Deze kinderen zijn het liefst buiten en alles wat er groeit en bloeit ontdekken. Ze zijn gefascineerd door de wereld om hen heen. Ze weten veel over planten en/of dieren en kunnen er ook goed voor zorgen. Ze zijn sterk in het ordenen en verzamelen en herkennen daardoor sneller bepaalde patronen.
Ze hebben een groot zelfreflecterend vermogen. Kent zijn eigen sterktes en zwaktes. Meestal blijven deze kinderen het liefst een beetje op de achtergrond. Ze lijken soms weg te dromen, maar denken heel goed na voordat ze ergens een antwoord op geven. Ze observeren haarscherp wat er om hen heen gebeurd.
"Door onze duidelijke normen, waarden en afspraken, zorgen we ervoor dat iedereen zich bij ons op school veilig kan voelen."
Voor de juiste begeleiding van ieder kind volgen we de prestaties dagelijks. Voor het meten van de cognitieve resultaten maken we naast de opdrachten, software en apps ook gebruik van de LVS-toetsen van BOOM. Voor het meten van de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we KanVAS van de Kanjertraining. Als ouder krijgt u onder andere toegang tot de persoonlijke omgeving in MijnLeerlijn. Dit portfolio geeft een beeld van de voortgang van de leerdoelen, de behaalde resultaten en successen, de ontwikkeling van de talenten en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Twee keer per schooljaar krijgt uw kind een rapportmap mee naar huis. Daarin wordt een samenvatting van de ontwikkeling weergegeven en worden onder andere de werkhouding, motivatie en sociaal-emotionele ontwikkeling benoemd.
Wij volgen onze leerlingen nauwkeurig en hebben regelmatig overleg met elkaar. Daardoor kunnen wij bijtijds acties ondernemen als een kind achterblijft of juist vooruitloopt in de ontwikkeling. De ondersteuning of uitdaging vindt zo veel mogelijk plaats in de lessen zelf. 24 25 Voor leerlingen met gedragsproblemen wordt onze gedragsspecialist ingeschakeld. Waar nodig wor - den leerkrachten geholpen om de gedragsproblemen om te zetten naar positief gedrag. De regels van de Kanjertraining zijn ons uitgangspunt.
Bij ons is het voeren van een ouder-kind-gesprek heel gebruikelijk. Dit noemen wij het PLP-gesprek (Persoonlijk LeerPlan). Dit gesprek tussen kind, ouder(s) en coach heeft als doel om een relatie op te bouwen en ouders te betrekken bij de leerontwikkeling. Van (één van de) ouders wordt verwacht dat ze bij de gesprekken aanwezig zijn. In het gesprek creëren we een sfeer waarin het kind zich vrij voelt om te vertellen en zijn gevoelens te laten zien. Daarnaast is het gesprek belangrijk voor de cognitieve ontwikkeling. Er worden belangrijke denkprocessen op gang gebracht. Kinderen denken in het gesprek zelf na over hun leerproces en leren zichzelf steeds beter kennen. Uit zo’n gesprek kunnen persoonlijke leerdoelen volgen. In jaargroep 1, 2 en 3 (Jonge Kind) is de frequentie van gesprekken drie á vier keer per jaar. In de leerjaren 4 t/m 8 (Het Schoolkind) vijf keer per jaar.
In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) is onze ondersteuning vastgelegd. Wij kennen op voor - hand geen beperkingen op cognitief gebied voor het plaatsen van kinderen op onze school. Kinderen die aangemeld worden met een uitgesproken onderwijs- en/of zorgbehoefte, zijn voor ons aanleiding om met het team, ouders en eventueel andere deskundigen in gesprek te gaan. Wij kijken altijd naar wat een kind nodig heeft en wat wij moeten doen om dat te kunnen bieden.
De leerlingenraad vertegenwoordigt de leerlingen en praat regelmatig met elkaar over onze school en het onderwijs. Via deze manier van betrokkenheid krijgen de leerlingen een brede inspraak op school. De leden komen uit de jaargroepen 6 t/m 8 en stellen zichzelf beschikbaar. Vervolgens worden ze door de raad zelf en enkele leerkrachten geselecteerd.
De leerlingenraad bestaat uit een voorzitter, secretaris en leden. De begeleiding wordt gedaan door een teamlid.